به طور کلی دوربین های عکاسی به دو دسته دوربین های با قابلیت تعویض لنز و دوربین های که دارای لنز ثابت میباشند که هر کدام از این گروه ها خود دارای به چند شاخه تقسیم میشوند :

دوربین های با لنز ثابت

1- دوربین های اولترا کامپکت (ultra compact) : به راحتي در جيب جا شده و قطري در حدود 2 سانتي متر و كمتر دارند

2- دوربین های کامپکت: نوعی دوربین عکاسی کوچک و جمع‌و‌جور است که لنز آن جدا نمی‌شود و نمایاب TTL نیز ندارد.بسیاری از کارهای عکاسی مانند تنظیم‌فاصله، نوردهی، فوکوس، تعادل رنگ سفید و... را به‌طور خودکار (اتوماتیک) انجام می‌دهد و احتیاجی به دخالت عکاس نیست.

3- دوربین های bridge یا شبه SLR (SLR like):اغلب سوپر زومهاي بالاي 18X در اين رده قرار ميگيرند

4- larg sensor compact : دوربین های که در نگاه اول هیچ تفاوتی با دوربین های کامپکت ندارند مگر دهانه لنز بزرگتر ولی در میان دوربین های کامپکت از بزگ ترین سنسور برخوردار هستند.

دوربین های با لنز قابل تعویض

1- دوربينهاي بدون آينهmirrorless شامل دو دسته هستند : SLR style و rangefinder style

2- دوربينهاي SLRشامل سه زير گروه از لحاظ سايز بدنه:

compact SLR : در میان دوربین های حرفه ای دارای کوچک ترین بدنه و مناسب ترین قیمت هستند.

mid-size SLR و large SLR دو دسته دیگر دوربین های با لنز قابل تعویض هستند.

3- دوربينهاي مديوم فرمت با سنسورهاي بزرگتر از فول فريم 36X24mm مانند Pentax 645D و Leica S2 و دوربينهاي مديوم فرمت هاسلبلاد و ماميا...

 

SLR چیست؟

طراحی فیزیکی بنیادی SLR اساسا برای بیش از نیم قرن بدون تغییر باقی مانده است.  نام "تک لنزی بازتابی" به آینه لولایی اشاره می کند که نور عبوری از میان لنز را به سمت منظره یاب هدایت می کند، سپس وقتی شما شاتر را فشار می دهید از سر راه کنار می رود تا اجازه دهد نور به حسگر (یا فیلم) برسد.

 

SLR در برابر SLT؟

سونی  مانند DSLR های مرسوم کانن، نیکون و پنتاکس،  دوربین های SLT را تولید میکند. SLT به معنای "تک لنزی شفاف" می باشد و تفاوت در این است که در دوربین هایی مانند سونی آلفا SLT-A77 و A-99 آینه ثابت است، و 100% بازتابنده نیست. نوری که از درون لنز می آید می تواند از میان آینه عبور می‌کند و  به حسگر دوربین می‌رسد. بخش کوچکی از نور نیز  به سنسور اتوفوکوس بازتابیده می شود تا با وجود ثابت بودن آینه، امکان فوکوس سریع بدون وقفه را فراهم کند. این امر مخصوصا هنگام فیلمبرداری مفید است. دوربین های SLT سونی از یک جنبه دیگر هم از DSLR ها متمایز می شوند:  آنها به جای منظره یاب اپتیکی منظره یاب الکترونیکی دارند.

 

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com