کیفیت پیکسل
مسابقه افزایش پیکسل باعث شده که در باور ما "بیشتر یعنی بهتر" جا بیافتد. متاسفانه قضیه به این آسانی نیست. تعداد پیکسل ها یکی از عواملی است که در کیفیت تصویر نقش دارد و پیکسل های بیشتر همیشه هم بهتر نیست. کیفیت پیکسل را می توان از نظر دقت مکانی، دقت رنگ، رنج دینامیکی، نویز و اثر سنجید. کیفیت یک پیکسل مقداری است که به تعداد آشکار سازهای نور که در ساختش به کار رفته اند، کیفیت لنز و ساختار حسگر، اندازه فوتودیودها، کیفیت اجزای دوربین، سطح پیچیدگی نرم افزار پردازش تصویر داخل دوربین، قالب تصویر و ... بستگی دارد.حسگر و طراحی های مختلف نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند.
دقت مکانی
دقت مکانی به تعداد مکان های پیکسل ها روی حسگر و توانایی لنز در سازگار شدن با وضوح حسگر باز می گردد. مبحث وضوح توضیح می دهد که این مقادیر در این وب سایت چگونه اندازه گیری شده اند. دستکاری در عکس دقت مکانی آنرا بهبود نخواهد بخشید زیرا نمی تواند واقعیت چیزی که ثبت شده را تغییر دهد.
دقت رنگ
حسگر های قدیمی که از آرایه فیلتر رنگ استفاده می کردند در مکان هر پیکسل تنها یک photosite داشتند و به دلیل اینکه نقص رنگ در هر پیکسل توسط الگوریتم های demosaicing حدس زده می شد، در حاشیه های تصویر شاهد عدم دقت رنگ بودیم. افزایش تعداد پیکسل ها روی حسگر در کاهش این پدیده تاثیر دارد. حسگرهای Foveon در مکان هر حسگر دارای سه آشکار ساز نور هستند و به همین دلیل با حذف نواقص demosaicing دقت رنگ را بالا برده اند. متاسفانه حساسیت این حسگر ها در حال حاضر کمتر از حسگرهای قدیمی است و در دوربین های کمی به کار رفته اند.
رنج دینامیکی
اندازه مکان هر پیکسل و fill factor وسعت هر فوتودیود را تعیین می کند و این فاکتور تاثیر زیادی روی رنج دینامیکی دارد. حسگرهایی که کیفیت بالاتری دارند دقیقتر هستند و می توانند رنج دینامیکی گسترده تری را در حاصل کار (RAW) به نمایش بگذارند. نوعی از حسگرهای Fujifilm Super CCD یعنی Super CCD SR در مکان هر پیکسل از دو فوتودیود استفاده کرده تا بتواند رنج دینامیکی گسترده تری را ثبت کند. یک فوتودیود حساس تر قادر خواهد بود سایه ها را هم اندازه گیری کند در حالی که یک فوتودیود نه چندان حساس تنها می تواند highlight ها را اندازه گیری کند.
نویز
مقدار هر پیکسل از دو جزء تشکیل شده:
1. چیزی که شما می خواهید ببینید (اندازه متغیر در هنگام عکاسی)
2. چیزی که نمی خواهید مشاهده کنید (نویز)
هر چه (1) بیشتر باشد و (2) کمتر، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. کیفیت حسگر و اندازه هر پیکسل تاثیر زیادی روی نویز و اثرش در مقادیر بالای حساسیت دارد.
آثار
به غیر از نویز آثار بسیار زیاد دیگری هم هستند که کیفیت پیکسل را تعیین می کنند.
نتیجه گیری
متاسفانه استاندارد واحد و مقداری عینی که بتوان کیفیت تصویر را در انواع دوربین ها و حسگرها مقایسه کرد وجود ندارد. برای مثال یک حسگر Foveon 3 مگاپیکسلی از 9 میلیون آشکارساز نور در مکان 3 میلیون پیکسل استفاده کرده. نتیجه کیفیتی بیشتر از یک تصویر 3 مگاپیکسلی و پایینتر از تصویری 9 مگاپیکسلی دارد. علاوه براین نتیجه مقایسه به حساسیت ISO هم بستگی دارد. مشابه این نمونه حسگر 6 مگاپیکسلی Fujifilm Super CCD است که برپایه 3 میلیون مکان پیکسل ساخته شده. کیفیت تصویر خروجی از عکسی 3 مگاپیکسلی بالاتر و از تصویری 6 مگاپیکسلی پایین تر است. یک دوربین کامپکت 6 مگاپیکسلی هم در مقایسه با یک DSLR با تعداد پیکسل یکسان، تصاویری با کیفیت پایینتر ثبت می کند. تعیین وضوح معادل در ساده ترین حالت هم کار آسانی نیست.
در پایان روز نکته ای که مهم است راضی بودن شما از سطح کیفیت کارتان برای نوع نیازتان است. توصیه اکید من این است که در هنگام خرید دوربین به ویژگی هایی غیر از مگاپیکسل هم توجه کنید.

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com