منظره یاب
منظره یاب پنجره ای است که شما با نگاه کردن به آن، نحوه قاب بندی منظره را تنظیم می کنید. ما چهار نوع منظره یابی که در دوربین های دیجیتال مرسوم است را در اینجا توضیح می دهیم
منظره یاب نوری روی دوربین های کامپکت دیجیتال
منظره یاب نوری روی یک دوربین کامپکت دیجیتال دارای یک سیستم نوری ساده ای است که همگام با لنز زوم می کند و مسیر نوری ای موازی با لنز اصلی دوربین دارد. این منظره یاب ها کوچک هستند و بزرگترین مشکل آنها نداشتن دقت در قاب بندی است. از آنجا که منظره یاب بالای لنز قرار می گیرد (گاهی مکانش از نظر افقی دقیقاً بالای لنز نیست)، چیزی که شما از داخل منظره یاب مشاهده می کنید، با آن چیزی که توسط حسگر ثبت می شود اندکی متفاوت است. این خطا، parallax نام دارد و در هنگام عکاسی از سوژه هایی با فاصله کم بیشترین نمود را پیدا می کند. در بسیاری مواقع منظره یاب نوری تنها اجازه می دهد کسری از قاب تصویر (80% تا 90%) مشاهده شود. برای فریم بندی دقیق ترتوصیه می شود که از صفحه نمایش خود دوربین استفاده کنید. برای کسانی که از عینک طبی استفاده می کنند لازم است که داشتن تنظیم کننده diopter روی منظره یاب کنترل شود.

                                               

LCD روی یک دوربین کامپکت دیجیتال (TTL)
چیزی که روی حسگر ثبت خواهد شد را LCD روی یک دوربین کامپکت دیجیتال هم نمایش می دهد و بنابراین اینجا با خطای Parallax سروکار نداریم. این سیستم TTL یا نمایش از طریق لنز هم نام دارد. استفاده از LCD برای قاب بندی عمر باتری را کاهش می دهد و در شرایطی که نور محیط زیاد است ممکن است دقت قاب بندی افت پیدا کند. در این شرایط باید از منظره یاب نوری یا الکترونیکی استفاده کرد. LCD ها در اکثر دوربین های DSLR تنها تصویر را پس از گرفته شدن نمایش می دهند و امکان مشاهده منظره به صورت زنده را ندارند.

 

 

منظره یاب نوری روی دوربین های DSLR (TTL)
منظره یاب نوری روی یک دوربین DSLR دقیقاً همانچیزی که توسط لنز مشاهده می شود و قرار است روی حسگر ثبت شود را به نمایش می گذارد. به همین دلیل دراینجا هم خطای Parallax نداریم. هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، آینه بالا می رود تا لنز بتواند نور را روی حسگر بتاباند. در نتیجه به دلیل محدودیت های حسگر، LCD اکثر دوربین های DSLR تنها هنگامی که تصویر گرفته می شود قادر به نمایش آن خواهد بود. بعضی مدل ها این مشکل را با عوض کردن آینه با یک منشور (با صرف نظر از مقداری از نور ورودی) حل کرده اند. منظره یاب نوری معمولاً دارای قابلیت نمایش تنظیمات نوردهی و سایر تنظیمات دوربین می باشد.

                                 

منظره یاب الکترونیکی (EVF) روی یک دوربین کامپکت دیجیتال (TTL)
یک منظره یاب الکترونیکی مانند LCD روی یک دوربین کامپکت عمل می کند و قاب صحنه را به صورت زنده نمایش می دهد. این منظره یاب ها در واقع LCD های کوچکی هستند (با ابعادی در حدود 0.5 اینچ و وضوحی 235 هزار پیکسل) که لنز جلوی آنها اجازه می دهد قاب تصویر را با دقت بالایی مشاهده کنند و اینگونه دقت قاب بندی را به ویژه درشرایطی که نور محیط زیاد است، افزایش می دهند. این منظره یاب ها در واقع عملکرد منظره یاب های نوری TTL را به نوعی تقلید می کنند و از خطای Parallax هم رنج نمی برند. دوربین هایی که منظره یاب الکترونیکی دارند، به LCD هم مجهز می باشند اما منظره یاب نوری ندارند.

 

                 

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com