میکروفن دستگاه یا حسگری است که صدا را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کند.

انواع میکروفون:

ميکروفن ديناميک
در اين نوع ميکروفن، نوسانات ناشى از موج صوتي، ديافراگمى را که سيم‌پيچ کوچکى بدان متصل شده مرتعش مى‌کند. اين سيم‌پيچ در ميدان مغناطيسى حرکت مى‌کند، از اين‌رو جريانى الکتريکى در آن القاء مى‌شود که موج اين جريان با صداى اصلى مطابقت دارد. گسترهٔ فرکانس اين نوع ميکروفن‌ها حدود ۴۰ تا ۱۶۰۰۰ هرتز است.

ميکرون خازنى
در اين نوع ميکروفن، ديافراگم فلزى کاملاً کشيده و نازک در نزديکى سطحى فلزى و صاف قرار گرفته است. فشارهاى موجى صدا باعث مى‌شود که حجم بين اين دو سطح تغيير يابد و از اين‌رو ظرفيت خازن ساخته شده بين اين دو سطح تغيير کند. برخلاف ساير ميکروفن‌ها، ميکروفن خازنى به مولد برق DC و يک پيش‌تقويت ‌کننده احتياج دارد.اين ميکروفن کيفيت بسيار خوبى از صدا توليد مى‌کند (معمولاً ۲۰ تا ۱۸۰۰۰ هرتز) و نسبت به صداهاى گذرا واکنش بسيار بالائى دارد. از ميکروفن خازنى براى صدابردارى بسيار حساس استفاده مى‌شود.

ميکروفن نوارى
در ميکروفن نوارى، يک نوار فلزى نازک و موج‌دار بين قطب‌هاى يک مغناطيس قرار گرفته است. هنگامى که موج صوتى به اين نوار برخورد مى‌کند اختلاف فشار هواى دو طرف اين نوار باعث حرکت آن مى‌شود. ارتعاشات نوار جريان الکتريکى توليد مى‌کند.

ميکروفن کريستالى
چنان‌چه سطح بعضى از انواع کريستال تحت فشار قرار گيرد جريانى الکتريکى توليد مى‌شود (خاصيت پيزوالکتريک). در ميکروفن‌هاى کريستالى موج صوتى به ديافراگمى برخورد مى‌کند که به اين نوع کريستال متصل است. جريان توليد شده مشابه سيگنال صوتى است. با وجود مزاياى چون ارزان بودن، کوچکى و حساسيت خوب، ميکروفن کريستالى آسيب‌پذير بوده و کيفيت صداى آن محدود است.

انواع دسته بندی تولید و پخش صدا:

مونو و استریو ، دو نوع دسته بندی تولید و تکثیر صدا هستند. مونو اصطلاح معمولیست برای توصیف صدایی که تنها از یک کانال تولید می شود و استریو برای صداهایی با دو یا چند کانال کاربرد دارد که صداها در یک فضای مشترک تولید می شوند. گوش دادن به صدای استریو این قابلیت را فراهم می کند که جهت هریک از صداهای دریافتی که خیلی شبیه به یکدیگرند و در یک فضا ضبط شده اند را تشخیص دهید. این حالت نسبت به زمانی که صدا فقط از یک جهت منتشر می شود، بسیار طبیعی تر جلوه می کند.

 

 

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com