JPEG

فراگیرترین قالب تصاویر دیجیتالی در حال حاضر JPEG (Joint Photographic Experts Group) است که به صورت سراسری با مرورگرها، نمایش دهنده ها و نرم افزار های ویرایش تصویر سازگار است. این قالب تصاویر را با ضریبی بین 10 تا 20 برابر کمتر از قالب های فشرده نشده، کوچک می کند بدون اینکه تغییر خیلی محسوسی را در کیفیت عکس شاهد باشیم.

تئوری به صورت خلاصه

به صورت خلاصه، JPEG اطلاعات عکس را به صورت رنگ و اطلاعات مربوط به جزئیات، مجدداً مرتب سازی می کند. در این فرایند رنگ ها بیشتر از اطلاعات فشرده سازی می شوند زیرا چشم ما بیشتر از آنکه به رنگ حساس باشد به جزئیات حساس است و از این طریق پایین آمدن کیفیت برای چشم غیر مسلح کمتر مشهود خواهد بود. در مرحله بعدی، JPEG اطلاعات مربوط به جزئیات را به دو دسته دقیق و غیر دقیق طبقه بندی می کند و سپس اطلاعات دقیق را حذف می کند زیرا چشمان ما به اطلاعات غیر دقیق حساسیت بیشتری دارند. این مراحل از طریق اعمال چندین متد ریاضی و فشرده سازی که در حوصله این خلاصه نمی گنجد، انجام می شوند.

 

یک مثال عملی

JPEG به شما اجازه می دهد که بین کیفیت و اندازه فایل تعادل به وجود آورید. متد فشرده سازی JPEG تصویر را به مربع های 8x8 پیکسلی تقسیم می کند که هرکدام به صورت جداگانه فشرده سازی می شوند. با افزایش فشرده سازی این مربع ها نیز واضح تر می شوند مانند مثال زیر که در آنها تصاویر 2 برابر بزرگتر شده اند.

تصاویر JPEG با کیفیت 80% کیفیت بسیار خوبی دارند به ویژه هنگامی که اعمال بزرگنمایی 2 برابر و حجم 10/1 برابر را هم در نظر بگیریم. توجه کنید که در لبه های مداد زرد شاهد کاهش کیفیت هستیم. اکثر دوربین های دیجیتال از کیفیت بالا 80% قالب JPEG به عنوان حداکثر کیفیتشان استفاده می کنند.

تصاویر JPEG با کیفیت 60%. اگر به دقت نگاه کنید، متوجه می شوید که در لبه ها به وضوح شاهد کاهش کیفیت هستیم. اگرچه هنگام استفاده از عکسی که بزرگ نمایی نشده، می بینیم که کیفیت برای نمایش در وب سایت ها هنوز هم مناسب است.

با توجه به اینکه اندازه فایل تا 20 برابر کمتر شده باز هم شاهد تعادلی مناسب بین کیفیت و حجم هستیم.

نکات عملی

  • هنگام ویرایش تصاویر توصیه می شود که تصویر اولیه را در قالب فشرده سازی نشده مانند TIFF (یا PSD در Photoshop و یا PSP در Paintshop Pro) ذخیره سازی کنید. اگر شما یک تصویر JPEG را ذخیره کرده، بسته، باز کرده و دوباره ذخیره کنید، حجم تصویر تغییری نمی کند در حالی که اندکی از کیفیت آن کاسته می شود. پس بنابراین تنها برای ذخیره سازی نهایی پس از اتمام ویرایش هایتان عکس را در این قالب ذخیره سازی کنید.
  • دوربین های معمولاً تنظیمات متنوعی برای قالب JPEG دارند مانند FINE، NORMAL و BASIC. به جز زمانی که در قالب های TIFF یا RAW عکاسی می کنید، در سایر مواقع توصیه می شود که از بهترین کیفیت ذخیره سازی JPEG استفاده کنید. به این نکته نیز توجه کنید که بعضی از دوربین ها حتی در بهترین کیفیت ذخیره سازی، به نسبت سایر دوربین ها فشرده سازی بیشتری اعمال می کنند.

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com