دمای رنگ

اکثر منابع نور 100% از سفید خالص تشکیل نشده اند اما دمای رنگ مشخصی دارند که در واحد Kelvin بیان می شود. برای مثال، نور خورشید در میانه روز بسیار به سفید نزدیکتر است تا نوری که در اوایل صبح یا هنگام غروب شاهد هستیم. تصویر زیر میانگینی نه چندان دقیق از منابع نور معمول را به دست می دهد.

 

Type of Light Color Temperature in K
Candle Flame
1,500
Incandescent
3,000
Sunrise, Sunset
3,500
Midday Sun, Flash
5,500
Bright Sun, Clear Sky
6,000
Cloudy Sky, Shade
7,000
Blue Sky
9,000

White Balance

معمولاً چشمان ما در شرایط نوری متفاوت که دمای رنگ گوناگونی دارند، نوعی جبران سازی را اعمال می کنند. دوربین های دیجیتال هم به یک مرجع برای رنگ سفید نیاز دارند تا توسط این نقطه مرجع سایر رنگ ها سنجیده شوند. برای مثال، اگر نور هالوژن به یک دیوار سفید بتابد، دیوار دارای ته رنگی زرد می شود در حالی که باید سفید باشد. بنابراین اگر دوربین بداند که دیوار باید سفید باشد، آنگاه سایر رنگ ها را به همین منوال تغییر خواهد داد.

اکثر دوربین های دیجیتال دارای قابلیت white balance اتوماتیک هستند که در این حالت دوربین به نمای کلی رنگ های تصویر گرفته شده نگاه می کند و بهترین white balance ممکن را برای عکس محاسبه می کند. اگرچه این سیستم ها به آسانی می توان بی تاثیر کرد مخصوصاً اگر در تصویر گرفته شده یک رنگ غالب باشد یا رنگ سفید طبیعی در منظره مورد نظر وجود نداشته باشد.

 

          

White balanceاتوماتیک قادر به یافتن یک نقطه سفید مرجع نبوده و به همین دلیل شاهد رنگ هایی بی رمق و مصنوعی هستیم.

White balance اتوماتیک این دفعه به درستی نسخه سفید مرجع را تشخیص داده. در این تصویر ابرها می توانند مرجع مناسبی برای رنگ سفید باشند.

اکثر دوربین های دیجیتال امکان تشخیص نقطه سفید مرجع به صورت دستی را نیز می دهند به ویژه دوربین های SLR پیشرفته. برای تنظیم دستی white balance، قبل از گرفتن عکس، شما می توانید روی یک ناحیه از تصویر که باید رنگ سفید یا خاکستری خنثی داشته باشد، فوکوس کنید. دوربین هنگام گرفتن عکس، از این ناحیه به عنوان ناحیه سفید مرجع استفاده می کند.

 

 

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com