این روزها عکاسی هوایی در حال فراگیر شدن است. این که یک دوربین در هوا داشته باشید فرصت های جدیدی در زمینه انواع عکاسی و فیلم برداری ورزشی، منظره و سایر زمینه ها به وجود می آورد. خبر نسبتاً خوب اینکه دِرون هایی (drone) مانند DJI Phantom II و GoPro Hero3+ قیمتی زیر 1000 دلار داشته و برای عکاسی با دِرون شروعی مناسب به حساب می آیند.


هزینه ای که باید پرداخت کنید در حد یک دوربین میان رده با لنزی خوب است ولی این مقدار پول برای کسانی که دنبال سرگرمی جدید هستند چندان هم زیاد نیست. اما آیا راه ارزان تری برای امتحان این سبک عکاسی وجود دارد؟


چندین هلی کوپتر بسیار ارزان با قیمتی در حدود 60 دلار و مجهز به دوربین داخلی وجود دارند که آماده پرواز هستند. اگر بخواهیم این هلی کوپترها را با مدل هایی که در بالا از آنها اسم بردیم مقایسه کنیم باید بگوییم که این دِرون های ارزان قیمت شبیه دوربین های ببین و بگیر هستند درحالی که مدل های بالا شبیه DSLR ها می باشند. مسلماً شما امکانات کنترلی و کیفیت عکس مدلی مانند GoPro Hero3+ را نخواهید داشت اما اینکه نمونه هایی که در زیر می آیند ارزش امتحان این سرگرمی جدید را دارند سوالی است که در ادامه سعی در جواب دادن آن داریم.


هلی کوپترها (چهار پرّه)


ما 3 مدل با قیمت های متفاوت را برای بررسی انتخاب کردیم:



  • Hubsan X4

  • Heli-Max 1SQ V-Cam

  • Parrot AR.Dron 2.0


مدل رده پایین Hubsan X4 است که اندازه ای در حدود کف دست دارد و در چند مدل تولید می شود. همه این مدل ها دوربین یا کنترل کننده پرواز ندارند. ما مدل آماده پرواز (که کنترل از راه دور نیز دارد) به همراه دوربین فیلم برداری داخلی (بدون قابلیت گرفتن عکس) با قیمتی اندکی بیش از 70 دلار را پیشنهاد می دهیم. در زیر عکس این دِرون را به همراه سیستم کنترل از راه دور همراهش مشاهده می کنید.




مدل بعدی Heli-Max 1SQ V-Cam است که قیمتی در حدود 130 دلار دارد. این مدل از X4 اندکی بزرگتر است اما سیستم کنترلی بهتری دارد که به شما امکان آغاز فیلم برداری، گرفتن عکس و چرخش 360 درجه ای در هوا را می دهد.



مدل آخر هم که تقریباً نیمه حرفه ای به حساب می آید Parrot AR.Drone 2.0 است که از دو مدل قبلی پیچیده تر بوده و قیمتی در حدود 300 دلار دارد. این دِرون از امکاناتی و اندازه ای شبیه Phantom برخوردار است و به نسبت هزینه ای که می کنید از امکانات خوبی برخوردار است. اگر بخواهیم این دِرون را با دوربین های مقایسه کنیم باید بگوییم که اگر Phantom یک DSLR رده پایین باشد، Parrot شبیه یک دوربین زوم مسافرتی است. این دوربین کنترل از راه دور ندارد و در عوض می توانید آنرا با گوشی های هوشمند مجهز به iOS یا Android کنترل کنید.



تجربه عکاسی با هلی کوپترهای کنترلی


همانطور که در شروع هر تلاش تازه ای ممکن است اتفاق بیافتد، احتمال اینکه تجربه شما از این شیوه جدید عکاسی با توقعات شما بسیار فاصله داشته باشد، زیاد است و دلیل آن هم این است که پرواز آنطور که ممکن است شما از قبل فکر کنید چندان هم آسان نیست.


این مدل هلی کوپتر های (چهار پره) می توانند در همه جهات بالا، پایین، عقب، جلو و جهت های کناری پرواز کنند. اما هنگامی که 30 متر از زمین فاصله داشته باشید و هلی کوپتر اندازه ای شبیه گنجشک داشته باشد، امکان اینکه جهت دهی به آنرا نتوانید کنترل کنید بسیار زیاد است. فشار دادن اهرم کنترل به عقب و جلو ممکن است هلی کوپتر را به چپ و راست بفرستد و یا خاموش کردن ناگهانی موتورها به سرعت از ارتفاعش کم کند. سیستم های کنترلی بسیار حساس هستند و جاذبه نیز نیرویی غیر قابل کنترل. برای هفته اول یا دوم شما بسیار با در و دیوار برخورد خواهید داشت.


انتظار خرج کردن مبالغ بیشتری را نیز داشته باشید زیرا قطعات به راحتی خواهند شکست ولی خوشبختانه برطرف کردن مشکلات این هلی کوپترها بسیار آسان است. با دانستن این مشکلات تولید کنندگان قطعات یدکی را به مقدار زیاد تولید کرده اند که این قطعات قیمت چندانی نیز ندارند. برای مثال مجموعه قطعات یدکی Parrot 19 دلار هزینه داشت و بازسازی مجددش در 10 دقیقه بدون هیچ وسیله خاصی میسر شد.


در پایان چند تصویر هوایی گرفته شده توسط DJI Phantom 2 را با هم میبینیم :





 


 

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com