معرفی


بعد از اینکه Amazon برای اولین بار با کتاب خوان های الکترونیکی Kindle و تبلت های Fire وارد عرضه سخت افزار شد، Fire Phone اولین محصول این شرکت در بازار تلفن های هوشمند است. در این بازار برای اینکه محصولی در کورس رقابت باقی بماند باید خودش را با ویژگی خاصی متمایز کند و Amazon هم به خوبی از این موضوع آگاه بوده. به همین دلیل شاهد این هستیم Fire Phone دارای ویژگی های خاصی است که تابه حال نظیرشان در تلفن هوشمند دیگری دیده نشده. جدا از اینکه این تلفن هوشمند اولین محصولی است که از سیستم عامل Fire OS استفاده می کند، Fire Phone به قابلیت منحصر به فرد Dynamic Perspective (پرسپکتیو پویا) مجهز شده که یک رابط کاربر سه بعدی است. این رابط کاربری با توجه به محل قرار گیری صورت کاربر نسبت به صفحه نمایش، محتویاتی را که روی صفحه نمایش داده می شود، به نحو مناسبی تغییر می دهد. دیگر ویژگی بی همتای این محصول جدید Firefly نام دارد که به واسطه آن دوربین گوشی اشیای مختلف را تشخیص داده و در داخل پایگاه داده اش به دنبال آنها می گردد. برای بسیاری از اشیای فیزیکی این قابلیت بلافاصله محصولی مشابه برای خرید از Amazon پیشنهاد می دهد اما هنگامی که دوربین گوشی را به عنوان مثال روبه روی یک نقاشی معروف می گیرید، Firefly سعی می کند آنرا تشخیص داده و مقاله مرتبط با آنرا در Wikipedia بازکند. توانایی Firefly تنها به دیدن خلاصه نمی شود و قادر به شنیدن هم هست. با کارکردی شبیه نرم افزار Shazam، Firefly قادر است موزیک یا سریال در حال پخش را شنیده و شما را به قسمتی مخصوص خریدن آن هدایت کند.


همانطور که از تلفن هوشمندی ساخته Amazon انتظار می رود، درFire Phone همه سرویس های این شرکت مانند Prime Video، نرم افزار کتاب خوانی Kindle و سرویس جدید Prime Music گنجانیده شده. مشخصات فنی دوربین هم به نظر خوب می رسند. حسگری 13 مگاپیکسلی که با لنزی با دیافراگم سریع F2.0 متشکل از 5 المان و سیستم تثبیت تصویر همراه شده. همچنین دکمه اختصاصی شاتر و فضای نامحدود ذخیره سازی روی سرویس ابری Amazon Cloud از دیگر ویژگی های این محصول جدید هستند.


جدا از چهار دوربین در جلوی گوشی که برای کارکرد مناسب Dynamic Perspective لازم است، سایر قطعات سخت افزاری مشخصاتی مشابه پرچمداران دیگر شرکت ها دارند. Fire Phone قوه محرکه اش را از یک پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 2.2 گیگاهرتز می گیرد و عکس های گرفته شده را می توانید روی صفحه نمایش IPS LCD 4.7 اینچی با وضوح 720p اش مشاهده کنید. این تلفن هوشمند در دو ظرفیت 32 و 64 گیگاهرتز عرضه می شود و علاوه بر آمریکا در چندین کشور اروپایی دیگر نیز عرضه شده.


مشخصات فنی مرتبط با عکاسی/ فیلم برداری



  • دوربین 13 مگاپیکسلی

  • حداکثر دیافراگم F2.0

  • لنز متشکل از 5 المان

  • سیستم تثبیت تصویر نوری

  • فیلم برداری با کیفیت 1080p


سایر مشخصات فنی



  • چیپ Qualcom Snapdragon 800 چهار هسته ای با فرکانس 2.2 گیگاهرتز

  • چیپ گرافیکی Adreno 330

  • 2 گیگا بایت RAM

  • سیستم عامل Fire OS 3.5

  • حافظه 32 یا 64 گیگابایتی

  • صفحه نمایش IPS LCD 4.7 اینچی با وضوح 720p


عملکرد دوربین



ظاهر نرم افزار دوربین واضح و دقیق است. شما شاهد شاتر مجازی و دکمه وارد شدن به حالت فیلم برداری در سمت راست و فلش، دوربین جلویی و محل ورود به تنظیمات در سمت چپ هستید.


Fire Phone در حال حاضر تنها تلفن هوشمندی است که از سیستم عامل Fire OS که قبلاً به کارگیری آنرا در تبلت های Kindle Fire دیده بودیم، استفاده می کند. این سیستم عامل در واقع نسخه دستکاری شده Android است که از بسیاری جهات دستکاری شده و با ظاهری بسیار متفاوت حتی سرویس های معمول گوگل مانند Gmail، Maps و Calender نیز از آن حذف شده و با معادل های Amazon ای جایگزین شده اند. اینکه شما از این سیستم عامل خوشتان بیاید یا نه، بسیار بستگی به این خواهد داشت که شما چقدر با Amazon سروکار خواهید داشت و از آن خرید خواهید کرد. با این وجود نرم افزار گرفتن عکس، ویرایش و ضبط فیلم بسیار شبیه چیزی است که در سایر ابزارهای Android ای تا قبل این مشاهده کرده اید.


در سیستم عامل Fire OS شما قادر نخواهید بود که برای دوربین روی صفحه قفل شده گوشی میانبر تعریف کنید اما کافی است دکمه شاتر را فشار دهید تا وارد نرم افزار عکاسی شوید (به یاد داشته باشید که دکمه شاتر را زیاد فشار ندهید زیرا وارد نرم افزار Firefly خواهید شد).


هنگامی که وارد نرم افزار دوربین شدید، با رابط کاربری بسیار سرراستی سروکار خواهید داشت. انتخاب های زیادی برای شخصی سازی پیش رو نخواهید داشت و روی هم رفته تنظیمات زیادی را نمی توانید تغییر دهید. این رابط کاربری برای کسانی که می خواهند کنترل بیشتری روی پارامترهای تصاویر گرفته شده داشته باشند، خبر بدی است.



کلیک روی دکمه مربوط به تنظیمات، انتخاب های کمی برای شخصی سازی را پیش روی شما قرار خواهد داد.


فشار دادن شاتر مجازی یا دکمه افزایش صدا باعث گرفتن عکس خواهد شد. فشار دادن طولانی مدت باعث گرفته شدن تصاویر متوالی خواهد شد. اگرچه اگر دکمه اختصاصی شاتر روی گوشی را برای طولانی مدت فشار دهید چنین واکنشی را مشاهده نخواهید کرد و در عوض به نرم افزار Firefly وارد می شوید حتی اگر داخل نرم افزار دوربین باشید.


به صورت پیش فرض دوربین فوکوس و نوردهی روی نقطه مرکزی تصویر انجام می شود. هرچند که با کلیک کردن روی یک نقطه از تصویر فوکوس روی آن قسمت تنظیم می شود و اگر کلیک طولانی مدت انجام دهید نوردهی نیز با توجه به آن ناحیه تغییر می کند. قابلیت تشخیص چهره نیز همه فعال است و با توجه به چهره های تشخیص داده شده، نوردهی و فوکوس را تغییر می دهد. همچنین برای افزایش زوم کافی است از جسچر pinch استفاده کنید.


نرم افزار دوربین هیچ ایرادی ندارد اما Amazon از نظر سادگی پا را فراتر از حد معمول گذاشته. شما حتی قادر نخواهید بود اندازه تصویر و نسبت ابعاد را تغییر دهید و یا حتی صدای بلند و مزاحم شاتر را غیر فعال کنید. این مورد آخر می تواند در محیط هایی که نیاز به سکوت است مشکل ایجاد کند. نرم افزار پیش فرض برای کاربرانی که در سطح ببین و بگیر با دوربین سروکار خواهند داشت، بسیار مناسب است ولی همه به این قانع نخواهند شد و به دنبال سایر نرم افزارهای مشابه از دیگر توسعه دهنده ها خواهند رفت.


قابلیت ها


Firefly و Dynamic Perspective که هر دو قابلیت های منحصر به فرد و جذاب هستند به احتمال بسیار زیاد برای علاقه مندان به عکاسی جذابیت چندانی نخواهند داشت. در مقایسه با سایر ابزارهای اندرویدی و حتی رقیبان Windows Phone ای، نرم افزار دوربین Fire Phone قابلیت های محدودی دارد که به Panorama، HDR و Lenticular محدود می شوند. با این وجود از طریق Amazon App Store به مجموعه گسترده ای از سایر نرم افزارهای عکاسی دسترسی خواهید داشت. حتی اگر به دنبال نرم افزار خاصی از Google Play Store هستید خواهید توانست از راه هایی نه چندان ساده آنها را روی تلفن هوشمندتان نصب کنید.


در زیر دو نمونه از عکس های گرفته شده در حالت Panorama را شاهد هستید:



پانورامای عمودی: 8880 x 1824 پیکسل



پانورامای افقی: 6656 x 928 پیکسل


کیفیت تصویر


با داشتن چیپ Qualcomm Snapdragon 800 و 2 گیگابایت RAM، Fire Phone هم رده پرچمداران سایر شرکت های بزرگ سازنده تلفن هوشمند قرار می گیرد. این مشخصات فنی باعث می شود نرم افزار های به خوبی و روان کار کنند و برای مثال بعد از کلیک روی نرم افزار دوربین، یک ثاینه بعد آماده عکاسی خواهید بود.


سرعت عکاسی متوالی هم بسیار بالاست و شما به راحتی قادر خواهید بود پشت سرهم عکس بگیرید بدون اینکه مانعی پیش رویتان قرار بگیرد. سرعت عکاسی متوالی دوربین به 2.7 فریم در ثانیه می رسد و می توانید تا زمان پر شدن حافظه از عکس، پشت سرهم عکس بگیرید.


در زمینه فوکوس اتوماتیک باید گفت که Fire Phone سریع ترین نیست و فوکوس نور خوب در حدود یک ثانیه به طول می انجامد و با کم شدن نور این زمان بیشتر نیز خواهد شد. این گوشی هوشمند به باتری 2400 میلی آمپری مجهز شده که هرچند ظرفیت چشمگیری نیست اما در عمل می توانید بدون نگرانی خاصی یک روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد از آن استفاده کنید حتی اگر نیاز به گرفتن تعداد بسیار زیادی عکس و فیلم دارید.


کیفت تصویر در نور روز و ISO پایین


در نور مناسب white balance و نوردهی عکس Fire Phone قابل اطمینان است. رنگ ها به نظر اندکی اشباع شده می رسند و از این نظر شبیه بسیاری از دیگر تلفن های هوشمند عمل می کند که خواسته کاربر در مقایسه با ثبت طبیعی رنگ ها اولویت دارد. همچون اکثر تلفن های هوشمند که حسگر دوربینشان اندازه کوچکی دارد، دامنه رنج دینامیکی محدود است و نورهای زیاد چندان خوب ثبت نمی شوند اما دوربین به خوبی از پس کنتراست های بالا برمی آید.


هنگامی که روی عکس های گرفته شده 100% زوم می کنید، مشاهده خواهید کرد که جزیئات به خوبی ثبت شده اند و سطح وضوح عکس نیز قابل قبول است. جزئیاتی که کنتراست کمی دارند اندکی محو ثبت شده اند که در مقایسه با سایر رقیبان قابل قبول است. کاهش نویز کم باعث می شود در مناظری که با رنگ یکنواختی سروکار دارید، مانند آسمان صاف و آبی و بعضی نواحی سایه دار با تونالیته متوسط، نویز زیادی مشاهده کنید.


در بعضی گوشه های با کنتراست بالا گاهی اوقات انحراف رنگ مشاهده می شود که در عکاسی معمولی مشکل خاصی به حساب نمی آید. در چند صد تصویری که با دوربین گرفتیم متوجه مشکل خاص دیگری نشدیم.




نور کم، ISO بالا


با داشتن لنز سریع با F2.0 و سیستم تثبیت تصویر بسیار کارا، در موقعیت هایی که با نور کم سروکار داریم، Fire Phone قادر است ISO را در سطحی پایین تر از سایر رقبا نگاه دارد و با این وجود نتایج خوبی ثبت کند. در عکاسی معمولی نتوانستیم Fire Phone را مجبور به انتخاب ISO ایی بالاتر از 700 بکنیم حتی هنگامی که قاب تصویر بسیار تاریک بود. در یک اتاق تاریک، حداکثر ISO ثبت شده به 941 رسید که به نظر می رسد حداکثر ISO ماژول دوربین باشد. با این وجود Fire Phone قادر بود فوکوس کند و تصاویر واضحی با کیفیت رنگ خوب ثبت کند در حالی که سایر رقیبانش خیلی قبل تر از اینها میدان را خالی کرده بودند.


با زوم 100% سطح نویز سریع افزایش پیدا می کند و بعضی از جزئیات محو می شوند. نویز نمود مناسبی در عکس های ثبت شده خواهد داشت و شاهد مناظری با نویززننده نخواهید بود. روی هم رفته عملکرد Fire Phone در نور کم بسیار خوب است و می توان آنرا از معدود محصولاتی دانست که کیفیتی در این حد ارائه می کند.





فلش


فلش LED این تلفن هوشمند توان خروجی خوبی دارد و می تواند سطح ISO را پایین نگه دارد. هنگام استفاده از فلش بعضی اوقات حرکت نیز ثبت می شود که نمونه اش را می توانید در تصویر دوم مشاهده کنید. هنگامی که در قاب تصویر چند سوژه اندکی دور از لنز وجود دارند، قابلیت فلش به مرز خودش نزدیک می شود و دوربین برای جبران مجبور به افزایش ISO می شود. در بعضی موارد افزایش ISO به اندازه ای است که به عکاسی بدون فلش نزدیک می شود. در موقعیت هایی که نور بسیار کم است، فوکوس با مشکل مواجه می شود ولی در حالت کلی کیفیت فلش Fire Phone قابل قبول است.


 

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com