Fujifilm X20 که در ژانویه 2013 معرفی شد دوربین بسیار خوبی بود. با داشتن لنز سریع با F2.8 و فاصله کانونی معادل 112-28 میلی متر، حسگرX-Trans در قطع 3/2 اینچ و طراحی ای که مشابه دیگر مدل های سری X بود، به سرعت به عنوان جایگزین خوبی برای کامپکت های رده بالا مطرح شد.


X30 نسبت به نسل قبلش یک جهش بزرگ به حساب نمی آید و مهمترین ویژگی هایی که با X20 تفاوت دارند اضافه شدن منظره یاب نوری به منظره یاب الکترونیکی و صفحه نمایش LCD متحرک هستند. از سایر تغییرات می توان به اضافه شدن حلقه اطراف لنز برای تنظیم جزئیات و دکمه اختصاصی ضبط فیلم اشاره کرد. سایر قطعات داخلی X30 با نسل قبلش هیچ تفاوتی پیدا نکرده اند و شاهد همان حسگر X-Trans CMOS II 12 مگاپیکسلی در کنار پردازشگر تصویر EXR Prcessor II هستیم. یکی از شکایت های ما از X20 عمر باتری بود که در X30 ارتقای چشمگیری پیدا کرده.


ویژگی های اصلی X30



  • حسگر X-Trans CMOS II با وضوح 12 مگاپیکسل در قطع 3/2 اینچ (8.8 x 6.6 میلی متر)

  • پردازشگر تصویر EXR Processor II

  • لنز سریع با F2.0-2.8 و فاصله کانونی معادل 112-28 میلی متر (به علاوه حلقه اطراف لنز که برای تغییر تنظیمات به کار می رود)

  • سیستم فوکوس دوگانه (تشخیص کنتراست به همراه تشخیص فاز)

  • رنج ISO بین 3200 تا 100 قابل توسعه به 12800 (فقط در حالت JPEG)

  • 6 دکمه با قابلیت برنامه ریزی

  • منظره یاب الکترونیکی OLED با وضوح 2.36 میلیون نقطه و بزرگ نمایی معادل 0.65x

  • صفحه نمایش LCD 3 اینچ با وضوح 920 هزار نقطه و نسبت ابعاد 3:2

  • حداکثر سرعت تصویربرداری متوالی 12 تصویر در ثانیه

  • اضافه شدن حالت شبیه سازی فیلم Classic Chrome

  • Wi-Fi داخلی به همراه قابلیت کنترل از راه دور دوربین با تلفن هوشمند یا تبلت

  • قابلیت فیلم برداری با کیفیت 1080/60p با بیت ریت 36 مگابیت برثانیه و میکروفون استریو داخلی (و جک برای وصل کردن میکروفون خارجی)


برای دوربینی با قیمت 599 دلار این مجموعه امکانات تحسین برانگیز است. چند وقتی است که حسگرهای X-Trans را در محصولات Fujifilm می بینیم و کیفیت تحسین برانگیزشان ما را تحت تاثیر قرار داده اما به نظر می رسد این حسگرها تونالیته سبز را عالی ثبت نمی کنند. پردازشگر تصویر EXR Processor II در کنار سیستم فوکوس اتوماتیک سریع و سرعت تصویر برداری متوالی بالا، عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد. تنها چیزهایی که دوربین در آنها از ضعف سرعت رنج می برد، سیستم چرخش در منوها و آماده سازی برای گرفتن تصویر هنگامی که روشن می شود، هستند.


در حالی که بسیاری منظره یاب های نوری را ترجیح می دهند، X20 در این زمینه خیلی عالی عمل نمی کرد. X30 به همین دلیل به منظره یاب الکترونیکی XGA OLED مجهز شده که نسبت به سایر محصولات رده خودش، بزرگ است. صفحه نمایش LCD ای هم که در پشت دوربین قرار دارد وضوح خوبی داشته و می تواند تا 90 درجه به سمت بالا و 45 درجه به سمت پایین حرکت کند. قابلیت Wi-Fi هم که تقریباً در همه دوربین های رده علاقه مندان در سال 2014 وجود داشته، در این دوربین هم وجود دارد. با نصب اَپ Fujifilm Camera Remote روی تلفن هوشمندتان شما می توانید دوربین را از راه دور کنترل کنید، عکس های گرفته شده را دانلود کنید و یا اطلاعات مربوط به مکانتان را از طریق گوشی روی عکس ها ثبت کنید.


مقایسه مشخصات فنی با نسل قبل


جدول زیر به شما نمای کلی مشخصات دو دوربین را می دهد:



تا اینجا به اکثر تفاوت ها و ویژگی های دو مدل اشاره کرده ایم اما باز هم بد نیست به عمر فوق العاده X30 اشاره ای دوباره داشته باشیم. تا به امروز X30 بهترین عمر باتری را در میان دوربین های سری علاقه مندان دارد.


دیافراگم معادل



نمودار بالا نشان می دهد که تغییراتی در دیافراگم معادل 35 میلی متری با افزایش فاصله کانونی اتفاق می افتد. این نموداراجازه می دهد لنزهای متفاوت را بدون در نظر گرفتن تاثیر اندازه و ویژگی های حسگر به راحتی با هم مقایسه کرد. X30 در ابتدای رنج زومش هم سطح با مدل های معمولی رده اش شروع کرده و همگام با Olympus XZ-2 پیش رفته. جالب است که می بینیم حسگر بزرگ X30 و لنز سریع تر XZ-2 تاثیر یکدیگر را خنثی می کنند. دوربین های گرانتری مانند G1 X II و RX100 III همواره در بالای این نمودار قرار می گیرند ولی در انتها RX100 II در 60 میلی متر از X30 عقب می افتد.


این به چه معنی است؟ به زبان ساده باید گفت که X30 عمق میدان کمتری نسبت به مدل هایی که پایین تر از آنها قرار گرفته دارد و این دوربین عملکرد بهتری در نور کم نسبت به مدل هایی که بالاتر از آنها قرار گرفته دارد.



X30 در دو رنگ نقره ای و مشکی با قیمتی 599 دلار عرضه خواهد شد. وسایل جانبی شامل کیف چرمی، درپوش لنز و فیلتر محافظت کننده، انواع فلش ها خارجی و یک میکروفون خارجی می شوند.

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com