خوب، حالا به جای جالب داستان رسیده ایم! کمی بیشتر از دو سال قبل، Sony با عرضه اولین دوربین کامپکت با حسگر 1 اینچی بازار این رده را زیر و رو کرد. RX100 شباهت زیادی به دوربین های رده SCanon داشت ولی با این تفاوت که حسگرش 2.8 برابر بزرگتر بود و کیفیت تصویرش تاحد قابل توجهی بهتر.


به طرز شگفت انگیزی در دو سال گذشته Sony در این رده بی رقیب باقی مانده و در این فرصت دو نسل دیگر از این رده را نیز به بازار فرستاده. RX100 III نسبت به نسل قبلش منظره یاب الکترونیک و لنزی شفاف تر دارد و همین باعث می شود این دوربین در بین رقیبان جایگاهی دست نیافتنی تر پیدا کند. اما همه اینها با معرفی Canon G7 X به چالش کشیده شده.


مانند RX100 III، محصول جدید Canon به حسگر 1 اینچ 20 مگاپیکسلی BSI مجهز است و لنزی شفاف با F1.8-2.8 آنرا همراهی می کند که شروع رنج زومش از 24 میلی متر است. این دو دوربین اندازه ای مشابه دارند و هردو به مجموعه مشابهی از قابلیت ها مجهز شده اند. این یعنی یک خبر خوب برای عکاسان چون Sony بالاخره یک رقیب قدر در این رده پیدا کرده.



قابلیت های کلیدی PowerShot G7 X



  • حسگر BSI CMOS 20 مگاپیکسلی در قطع 1 اینچ (13.2 x 8.8 میلی متر)

  • لنز با رنج زوم معادل 100-24 میلی متر و F1.8-2.8

  • چرخک کنترلی کلیکی دور لنز

  • صفحه نمایش لمسی با قابلیت حرکت

  • چرخک مختص تنظیم نوردهی

  • صفحه نمایش  LCD 3 اینچ با وضوح 1.04 میلیون نقطه (720 x 480 پیکسل)

  • فیلتر چگالی خنثی داخلی

  • Wi-Fi به همراه NFC


Canon یکی از تنها تولید کنندگانی بوده که در زمینه دوربین های کامپکت رده علاقه مندان همیشه محصولی درخور و شایسته در بازار داشته و در حال حاضر با عرضه G7 X چهار محصول از این رده را در بازار دارد: S120، G16، G7 X و G1 X Mark II. هر کدام از این مدل ها بالانس متفاوتی از نظر قیمت، اندازه و توانایی ها را ارائه می کند. استیل و اندازه G7 X آنرا به یکی از محصولات سری S شبیه کرده اما سطح کنترل شما روی دوربین به محصولات سری G شبیه است.


با توجه به داشتن صفحه نمایش لمسی، چرخک کنترلی مخصوص تنظیم نوردهی و چرخک کلیکی اطراف لنز، سطح عالی از کنترل برای دوربینی در این ابعاد را شاهد هستیم. همچنین با توجه به جزئیاتی که از حسگر دوربین در اختیار ما قرار گرفته می دانیم که G7 X از حسگر IMX183CQJ ساخت Sony استفاده می کند و بنابراین به احتمال زیاد از با کیفیت عکسی شبیه محصولات سری RX100 روبه رو هستیم. از نظر اندازه RX100 III و G7 X شبیه هم هستند اما سطحی از کنترل که محصول ساخت Canon در اختیار عکاس می گذارد بسیار بیشتر است.


و از همه این ها که بگذریم به لنز می رسیم...


لنز


با توجه به اینکه کیفیت تصویر به نوری بستگی دارد که توسط حسگر ثبت می شود، بهترین راه برای افزایش کارایی حسگری بزرگ، استفاده از لنزی سریع و شفاف است. یکی از چیزهایی که به RX100 III کمک کرد تا جایزه مدال طلایی ما را کسب کند استفاده از لنزی با F1.8-2.8 بود که برخلاف RX100 اولیه با F4.9 در انتهای رنج زوم، در کل رنج فاصله کانونی شفافیت بسیار خوبی را ارائه می کرد. اگرچه این افزایش سرعت باعث قربانی شدن اندکی از رنج زوم هم شده بود و برای اینکه اندازه دوربین کوچک نگه داشته شود از لنزی با فاصله کانونی 70-24 میلی متر استفاده شده بود.


نکته جذاب اینجاست که Canon G7 X با داشتن فاصله کانونی 100-24 میلی متر همان رنج دیافراگم F1.8-2.8 را دارد. بیایید نگاهی به نمودار زیر بیاندازیم:



با در نظر گرفتن اندازه حسگر و دیافراگم در کنار هم، می توانم مقایسه ای یکسان بین دوربین های مختلف داشته باشیم. تصویر بالا فاصله کانونی و رنج دیافراگم دوربین های متفاوت این رده را نشان می دهد که همه در مقیاس 35 میلی متر یکسان سازی شده اند. این نرمال سازی اجازه می دهد هر دوربین تا چه اندازه روی عمق میدان کنترل دارد و تا حدی نیز مقیاسی برای بررسی عملکرد در نور کم به دست می دهد.


 


مشخص است که Canon راه زیرکانه ای برای ترکیب دیافراگمی سریع با رنج زوم کاربردی 100-24 میلی متر پیدا کرده که اندازه دوربین را هم کوچک نگه می دارد. در نمودار بالا به این نکته توجه کنید که در بیشتر رنج فاصله کانونی، G7 X نسبت به RX100 III عملکرد بهتری از نظر لنز دارد و بالاتر قرار می گیرد. ممکن است هر دو لنز از نظر دیافراگم روی کاغذ یکسان باشند اما در هر نقطه ای بین 50-24 میلی متر، لنز محصول ساخت Canon به نسبت محصول Sony واید تر بوده و در 30 میلی متر این تفاوت با 2/3EV به حداکثر می رسد.


چیزی که نمودار بالا برای ما معلوم می کند این است که G7 X یکی از بهتری لنزها در بین محصولات این رده را دارد و هنگامی که اندازه حسگر که به نوبه خود باعث کنترل بسیار بیشتری روی عمق میدان می شود، در نظر گرفته شود، این مطلب واضح تر خواهد شد. با توجه به اینکه احتمال استفاده دو دوربین از حسگری یکسان بسیار بالاست، می توان انتظار داشت کیفیت تصاویر گرفته شده با G7 X به واسطه لنز خوبش بسیار رقابتی باشد.


تنها در این میان Panasonic DMC-LX100 است که لنز بهتری دارد ولی نباید فراموش کرد که با دوربین بزرگتری که رنج زوم گسترده تری نیز دارد، سروکار داریم.


مقایسه مشخصات فنی


اندازه، حسگر، مشخصات لنز و قیمت باعث می شود سری RX100 واضح ترین رقیب G7 X باشد اما عقیده ما این است که Canon G1 X II نیز دلایلی برای نگرانی دارد. G1 X II رنج زوم گسترده تری داشته و علاوه بر آن دارای منظره یاب الکترونیکی نیز می باشد اما G7 X بسیار کوچکتر است و با داشتن قیمت کمتر از نظر امکانات کنترلی بسیار به آن نزدیک می باشد. برای سرشاخ شدن با RX100 III، Canon ریسک زیر سایه قرار گرفتن پرچمدارش یعنی G1 X II را به جان خریده.



 


همانطور که واضح است، نمی شود همه جوره از G7 X تعریف کرد. RX100 III از نظر فیلم برداری بسیار عالی عمل می کند و چیزی در مشخصات فنی G7 X یا تاریخچه محصولات اخیر Canon در این رده وجود ندارد که ما فکر کنیم این دوربین در زمینه فیلم برداری می تواند بالاتر از RX100 III قرار گیرد. همچنین باید اقرار کرد که هنگام فیلم برداری چرخک کنترلی RX100 III بسیار کاربردی است و عمر باتری G7 X نیز افتضاح.


G7 X منظره یاب نیز ندارد در حالی که RX100 III به یکی مجهز شده. برای بعضی از عکاسان منظره یاب فاکتور بسیار مهمی به حساب می آید. اما لنز شفاف تر با فاصله کانونی بیشتر محصول Canon در کنار امکانات کنترلی گسترده تر می تواند باعث رقابت بسیار تنگاتنگی بین این دو پرچمدار این رده شود.


 


 


 

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com